Kada verta parduoti verslą?

Natūralus verslo gyvavimo ciklas yra aiškiai apibrėžtas ir detaliai aprašytas bet kuriame bakalauro lygio universiteto vadovėlyje. Rinkodaros, verslo, ekonomikos ir kiti kursai neapsieina be teorijų apie verslo ciklus ir jų įtaką. Bet apie verslo ciklus galima kalbėti ir praktiškai, t.y. iš verslininko perspektyvos. Galima kalbėti ir apie konkretų momentą, kuris anksčiau ar vėliau ateina kone pas kiekvieną verslininką: verslo pardavimo momentas.

Pasiūlymas parduoti verslą gali ateiti bet kuriuo metu: kažkas gali pasiūlyti nupirkti net jūsų idėją, kurios dar net neišvystėte ar pasiūlyti tapti investuotoju už dalį būsimo verslo akcijų (įkūrus AB arba UAB). Kartais jokių pasiūlymų galite apskritai nesulaukti ir pardavimą inicijuoti turėsite patys.

Nesvarbu kokiomis aplinkybėmis parduodate verslą: ar sulaukę pasiūlymo ar pardavimą inicijuodami patys, yra taisyklės ir rekomendacijos, kada verslo pardavimą galima svarstyti ir kada to daryti nereikėtų. Bet apie viską nuo pradžių.

Verslo pardavimas idėjos stadijoje

Pati anksčiausia stadija, kurioje kažkas gali iš jūsų nupirkti jūsų projektą, yra idėjos stadija. Šioje stadijoje jūs neturite praktiškai nieko: tik konkrečią koncepciją apie būsimą verslą ir kaip jis turėtų atrodyti bei veikti. Tai yra stadija, kurioje verslo projektas yra vertas mažiausiai, nes jis dar nėra materialus, nėra įgavęs konkrečios formos. Jo vertę neigiamai įtakoja tai, kad nėra aišku, kaip atrodys įgyvendintas projektas, kiek verslas bus pelningas, ar apskritai jį galima realizuoti. Todėl parduoti verslą tokioje stadijoje – neapsimoka, nebent pasiūlymas iš tiesų neatmetamas, o ir pats žinote, kad neturėsite pakankamai išteklių jį įgyvendinti. Bet dažniausiai tokioje stadijoje siekiama parduoti ne pačią idėją, o tik jos dalį, t.y. priimti investuotojų pinigus už dalį akcijų.

Verslo pardavimas vystymosi pradžioje

Verslas beveik niekada nėra parduodamas ankstyvojoje vystymosi stadijoje. Šioje stadijoje verslas retai būna pelningas, visas įdirbis dar nėra davęs visų rezultatų, todėl verslo vertė ir kaina būna santykinai maža. Šioje stadijoje galima svarstyti pardavimą tik ištikus force majeure arba aiškiai matant, kad neturite perspektyvų, jėgų ar noro projektą plėtoti toliau. Visais kitais atvejais, kaip ir prieš tai minėtuoju, prioritetą reikėtų teikti investuotojų paieškai.

Verslo pardavimas jo brandoje

Būtent subrandinus verslą ir išvysčius jį iki jo maksimalaus potencialo, galima svarstyti apie jo pardavimą. Tuomet tolimesnė verslo plėtra dažniausiai jau būna apribota, jo potencialas pasiektas, o vertė – aukščiausiame taške. Dažniausiai ir pats verslą sukūręs asmuo būna labiausiai išsisėmęs, palyginus su prieš tai aptartais verslo ciklais. Tai nereiškia, kad tai – nelaužytina taisyklė. nes kartais net ir stambus ir subrandintas verslas suranda netikėtų būdų plėstis, o jo kūrėjas ir savininkas atranda ugnies tęsti pradėtą kelionę. Bet jei jau kalbėti apie pardavimą, tai optimaliausia vertės atžvilgiu jį atlikti būtent šioje stadijoje. Nes nereikėtų pamiršti, kad neaugantis ar lėtai augantis verslas su laiku praranda savo vertę, kas reiškia, kad nežinant kaip, negalint ar nesugebant verslo plėsti toliau pakankamais greičiais, tam kad jis neprarastų savo vertės, reikėtų apsvarstyti jo pardavimo perspektyvas.

Submit comment

Allowed HTML tags: <a href="http://google.com">google</a> <strong>bold</strong> <em>emphasized</em> <code>code</code> <blockquote>
quote
</blockquote>